Köpvillkor

Köpvillkor

1. Om Datorkollen JW AB

Företaget har sitt säte i Örnsköldsvik. Företagets postadress är Ångermanlandsgatan 10D 89135 Örnsköldsvik.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till kundservice@datorkollen.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till kundservice@datorkollen.se.

3. Leverans

Våra normala leveranstider är 3-7 dagar från det att produkten är färdig för leverans.

OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: kundservice@datorkollen.se.

4. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Garanti

För produkter som Datorkollen JW AB säljer lämnas en garanti på tolv (12) månader från det ursprungliga leveransdatumet om inte annat anges vid köptillfället. Denna garanti avser ursprungliga fel som fanns vid leveransen.

Garantin innebär att Datorkollen JW AB åtar sig att reparera eller byta ut defekta komponenter inom garantitiden, förutsatt att felet inte orsakats av:

  • Yttre åverkan, fallskador, stötar eller felaktig hantering.
  • Felaktig installation eller användning av programvara eller hårdvara som inte godkänts eller utförts av Datorkollen JW AB
  • Ingrepp eller reparationer som utförts av annan part än Datorkollen JW AB eller av oss anlitat serviceföretag.
  • Skador orsakade av damm eller bristfällig rengöring. Vi rekommenderar regelbunden rengöring av datorn.

För att hantera ett garantiärende ska kunden kontakta Datorkollen JW AB inom skälig tid efter att felet upptäckts. Kunden skall kontakta vår kundtjänst. Observera att mottagandet av produkten inte innebär att garantianspråket automatiskt godkänns. Produkten kommer att undersökas innan ett beslut fattas.

Vid eventuell retur ska produkten emballeras väl i ett av transportören godkänt ytteremballage och tydligt märkas med eventuellt ärendenummer samt bifogad kopia av faktura eller följesedel. Kunden ansvarar för risken och eventuella fraktkostnader vid insändande av produkten för garantiärende, om inget annat avtalats. Om garantin godkänns står Datorkollen JW AB för kostnaden av returfrakt av den reparerade eller utbytta produkten.

Om en insänd produkt visar sig inte omfattas av garantin (t.ex. på grund av orsakerna listade ovan eller om inget fel kan konstateras), förbehåller sig Datorkollen JW AB rätten att debitera kunden en felsökningsavgift samt eventuella kostnader för returfrakt. Kunden kommer i sådana fall att informeras om detta innan eventuell debitering sker.

Denna garanti inskränker inte kundens rättigheter enligt tvingande konsumenträttslagstiftning gällande reklamation av ursprungliga fel, vilka kan gälla under en längre period. Information om eventuell ytterligare tillverkargaranti för enskilda komponenter kan finnas i produktspecifikationen.

6. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Observera: Våra datorer byggs på beställning, vilket kan påverka din ångerrätt. Läs mer nedan.

6.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss kundservice@datorkollen.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för spårbar returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Detta kan inkludera värdet av utfört monteringsarbete och kostnaden för aktiverade programvarulicenser som inte kan återställas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall beroende på produktens skick och omfattningen av utförda tjänster.

6.2 Ångerrätten gäller inte vid:

  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. Produkt som har anpassats unikt efter kundens val, såsom datorer där kunden själv har valt och kombinerat komponenter som avviker från en eventuell grund konfiguration.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

7. Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

7.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till kundservice@datorkollen.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

8. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

9. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

10. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

11 . Personuppgifter

Genom att handla hos Datorkollen JW AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Datorkollen JW AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

11.1 Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

11.3 Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

11.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer.

Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören.

Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

11.4.2 Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget.

Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans.

E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

11.4.3 Support och servicepartners

För att kunna tillhandahålla support och service i ditt ärende kan det bli nödvändigt att dela dina personuppgifter (såsom namn, kontaktuppgifter och information om ditt ärende) med företag som vi samarbetar med för att utföra dessa tjänster. Detta kan inkludera företag som utför reparationer, felsökning eller annan teknisk assistans. Vi uppmanar att dessa partners hanterar dina uppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och våra instruktioner.

11.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

11.6 Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

11.7 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas.

Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

11.8 Ansvarig för dataskydd

Datorkollen JW AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

12. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

13. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.